top of page

My Site-gruppen

Offentlig·20 medlemmar

Edla Gar
Edla Gar

HDR10/Dolby Vision och Dolby Atmos över IPTV: vilka appar och boxar klarar det faktiskt?

HDR och Atmos låter fantastiskt på pappret men kräver en hel kedja som spelar snällt: källa → app → enhet → TV/receiver. Jag började med att se vilka strömmar som faktiskt levereras i HDR10/DV och vilka som bara “flaggar” fel. På Android fick jag bäst kontroll via en spelare som rapporterar signalvägen (bitdjup, färgrymd, EOTF). På Apple TV var tonmappningen stabilare och automatisk växling mellan SDR/HDR/DV smidigare. Atmos kräver korrekt passthrough och ibland en HDMI-handshake-dans som löses först när rätt ljudformat är låst i inställningarna.

4 visningar
Walter Chang
Walter Chang
i förrgår

Kritisk detalj är att undvika dubbel tonmappning. Låt endast en part göra jobbet – helst TV:n om den är modern. Jag stänger “bildförbättrare”, matchar dynamiskt om möjligt och ser till att spelaren inte tvingar fel färgrymd. I IPTV i Sverige upplever jag att Apple TV ofta ger minst trassel för DV/Atmos i vardagen, men avancerade Android-appar kan vinna när man vill detaljstyra buffert och format. Testa alltid med kända referensklipp och kontrollera metadata på skärmen innan du drar slutsatser om kvaliteten.

medlemmar

• Rick Rice
    Rick Rice
  • Walter Chang
    Walter Chang
  • Madina Tarin
    Madina Tarin
  • otsushikagorotsushikagor
    otsushikagor
  • Maruvs Maruvs
    Maruvs Maruvs
bottom of page