Funderar på nya köksbänkar, någon med erfarenhet av natursten?
Evidentligen finns det många olika sorters natursten att välja mellan när man ska renovera köket. Jag har börjat titta på alternativ till mina nuvarande bänkskivor och natursten verkar vara ett populärt val för dess hållbarhet och utseende. Under min efterforskning hittade jag en sida som visade upp olika typer, bland annat Röd granit bänkskiva, som fångade mitt öga. Det verkar som att granit är känt för att vara mycket slitstarkt och kräver relativt lite underhåll, vilket låter lockande för en yta som används dagligen. Jag undrar hur den dagliga användningen påverkar en sådan skiva och om det är något särskilt man behöver tänka på gällande fläckar eller värme. 🤔
11 visningar

Natursten i köket är verkligen en klassiker som aldrig går ur tiden. Det ger en exklusiv känsla och finns i så många olika mönster och färger att det är lätt att hitta något som passar ens egen stil. Jag har hört att vissa typer av natursten kan vara känsliga för syror, som citronsaft eller vin, vilket kan vara bra att ha i åtanke i ett kök. Men å andra sidan är de ofta väldigt tåliga mot repor och värme, vilket är en stor fördel jämfört med exempelvis laminat eller trä.